YH-utbildning

Digital innehållsproducent

TUC Yrkeshögskola, i Linköping (+1 orter)
Längd
400 YH-p (80 veckor, ca 2 år)
Utbildningstakt
Heltid
Studiestöd
CSN-berättigad
Nästa startdatum
augusti 2024 (+3 starter)
Sista ansökan
Sista ansökan: 2024-05-31
Utbildningsform
Distans med träffar
Längd
400 YH-p (80 veckor, ca 2 år)
Utbildningstakt
Heltid
Studiestöd
CSN-berättigad
Nästa startdatum
augusti 2024 (+3 starter)
Sista ansökan
Sista ansökan: 2024-05-31
Utbildningsform
Distans med träffar
Få mer information om utbildningen 👍

Digital innehållsproducent

För dig som gillar skapande och vill bli expert på digital marknadsföring. Yrket passar dig med en kreativ ådra som vill ha en varierad vardag där du får använda din goda kommunikationsförmåga för att skapa träffsäkra budskap i digitala kanaler. I din yrkesroll arbetar du med bland annat visuell kommunikation, copywriting, projektledning och produktion av foto och film. Utbildningen sker på distans med närträffar i Linköping.

Vad arbetar du med?

Som digital innehållsproducent behöver du ha en god förståelse för många olika moment och deras sammanhang. Man sköter den strategiska planeringen av företagets innehåll. Där ingår att skriva texter, redigera bilder samt sköta publicering på webbplats och intranät. Dessutom innebär det att skapa uppmärksamhet för innehållet på sociala medier.

Content blir en allt viktigare del för att företag ska kunna nå prioriterade målgrupper när algoritmer ställer högre krav på vad som får synas. Därför är det viktigt att kunna anpassa sin kommunikation efter kanal och tillfälle. Att skapa relevant rörligt material blir alltmer värdefullt. Utbildningen ger dig grundläggande förståelse för CMS, HTML och CSS, verktyg som kompletterar dina kunskaper inom bildhantering och textproduktion samt ökar din förståelse för helhetsbilden. Du får också chansen att arbeta i projekt med de vanligt förekommande programvarorna för bild-, grafik- och videoredigering.

Att kunna arbeta i projektform är också en viktig del av jobbet då du förväntas planera, genomföra och utvärdera innehållet, något som innebär många personkontakter. Därför värdesätts det att du är kommunikativ och samarbetsvillig, något du använder för att bidra med strategier för verksamhetens varumärke och marknadskommunikation.

Eftersom många företag jobbar mot en internationell marknad, och du förväntas skapa content på engelska, ser utbildningen till att förbereda dig för arbetslivet genom att kunna kommunicera på både svenska och engelska.

Under utbildningens gång kommer du även träffa flera olika aktörer från arbetslivet inom digital innehållsproduktion via gästföreläsningar, workshops och projekt.

Idag finns en stor efterfrågan på digitala innehållsproducenter. En anledning till det är att pandemin tvingat företag in i en snabbare digital utveckling än vad de tidigare planerat för. Efter examen har du således högt efterfrågade kunskaper och erfarenheter, något som ger dig goda jobbmöjligheter i byråvärlden eller på en marknadsavdelning. Utöver att kunna jobba som digital innehållsproducent kan du även arbeta som Content Creator, Content Producer och Digital Content Specialist.

Att studera på distans

Att studera på distans innebär stor frihet, och också stort eget ansvar. Du kan till viss del själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för distanslektioner, tentor, uppgifter osv. Programmet är en heltidsutbildning och du får räkna med att lägga ca 40 timmar/vecka på studier. Du och dina klasskamrater kan ibland arbeta i grupp online och här får ni själva komma överens om när det passar er bäst att arbeta tillsammans med uppgifterna. Utbildningen är till största delen webbaserad och innehåller även fysiska träffar (sk närträffar) i Linköping. Träffarna kan bland annat innehålla praktiska övningar, tentamen, föreläsningar, diskussioner, redovisningar och grupparbeten.

Notera att LIA:n vanligtvis inte genomförs på distans, utan sker oftast på plats. Du kan med fördel söka din praktikplats på eller i närheten av din bostadsort. Läs mer om LIA på vår hemsida.

För mer information om Digital innehållsproducent, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Kommande kursstarter

Välj mellan 3 startdatum

augusti 2024

  • Distans med träffar
  • Linköping
  • Sista ansökan: 2024-05-31

augusti 2025

  • Distans med träffar
  • Linköping

augusti 2026

  • Distans med träffar
  • Linköping

Utbildningens innehåll

  • Affärsengelska, 15 YH-p
  • Branschjuridik, 20 YH-p
  • Copywriting, 25 YH-p
  • Examensarbete, 20 YH-p
  • Försäljning & affärsmannaskap, 20 YH-p
  • Kommunikation & beteendevetenskapliga perspektiv, 20 YH-p
  • LIA 1, 50 YH-p
  • LIA 2, 60 YH-p
  • Marknadsföring & marknadskommunikation, 35 YH-p
  • Produktion av foto & film, 30 YH-p
  • Projekt- & produktionsledning, 30 YH-p
  • UX-design & produktion för webb, 30 YH-p
  • Visuell kommunikation, 45 YH-p

LIA/Praktik

En viktig del av utbildningen är Lärande i arbete (LIA) och är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik. Det innebär att du som studerar, praktiskt tillämpar och lär dig ditt yrke ute på en arbetsplats. Du får handledning av personal som arbetar i yrkesrollen och du följer arbetsplatsens rutiner. Cirka en tredjedel av utbildningen är LIA där du lär dig yrkesrollen. LIAn är en mycket uppskattad del av utbildningen och ger dig en viktig och bra förståelse för vad som förväntas av dig som yrkesverksam. Den kan också ge dig värdefulla kontakter i arbetslivet som du kan ha nytta av efter examen.

I de flesta fall kan du välja att göra din LIA på den ort som passar dig. Om det inte finns företag på din hemort som anställer yrkesrollen du utbildar dig till, kan du behöva genomföra LIA på annan ort. Du kan då ansöka om merkostnadslån hos CSN.

Ansökan och behörighet

  • Grundläggande behörighet för yrkeshögskolan
  • Särskilda förkunskaper: lägsta betyg E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
    • Engelska 6
    • Svenska 2 eller Svenska som andra språk 2

och

Andra villkor/kunskaper
Arbetsprov: för att bli behörig behöver du skicka in ett arbetsprov i form av en kort film och skriftlig presentation som ska marknadsföra en fiktiv ort. Utan arbetsprov har du ingen möjlighet att bli antagen. Arbetsprovet ska mäta den sökandes kreativa förmåga, hur den sökande använder sin fantasi genom både text och rörligt material. Instruktioner för hur arbetsprovet ska utföras hittar du på vår hemsida; tucsweden.se.

Urval

Urval görs på poäng av särskilt prov.

Om det är fler sökande som uppfyller förkunskapskraven än antal platser till utbildningen så genomförs urvalet på det arbetsprov som du har skickat in med din ansökan. Provet ska mäta den sökandes kreativa förmåga. Max 28 poäng.

Samarbeten med arbetslivet

Tillsammans med arbetslivet har vi utvecklat denna utbildning och dess innehåll för att ge dig den kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden. Det ger dig rätt förutsättningar för att bli eftertraktad som nyutbildad digital innehållsproducent. Vi samarbetar bland annat med Beegleton, OEM Automatic, OAS kommunikationsbyrå, NY Studio och strategibyrån Noga.

Examen, diplom m.m.

Efter avslutad utbildning erhålls en yrkeshögskoleexamen.

Kostnader

Utbildningen är kostnadsfri och berättigar till studiemedel från CSN.

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Digital innehållsproducent

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt


reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
TUC Yrkeshögskola
Hamnparken 2
573 35 Tranås

TUC Yrkeshögskola

Hemligheten bakom TUC:s och våra studerandes framgångar, består av att vi tillsammans levererar det som arbetsmarknaden vill ha; ambitiösa människor med högaktuell kunskap som flyger in i yrkesrollen med kortast möjliga startsträcka. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med...

Läs mer om TUC Yrkeshögskola och visa alla utbildningar.

Highlights