Visa distansutbildningar.se som: Mobil
Sammanfattning
Korta YH-utbildningar
Distans
12 veckor
Deltid, distans
CSN-berättigad

Digital Marketing

Lär dig att hantera digital marknadsföring

En kort kompetenskurs för dig som är yrkesverksam och behöver uppdatera dina kunskaper inom digital marknadsföring. Du får bland annat lära dig beställa, hantera och analysera dina kampanjer.

För dig som är yrkesverksam

Utbildningen vänder sig till dig som är yrkesverksam inom försäljning och marknadsföring och behöver re-skill eller up-skill. Du får här möjlighet att komplettera din tidigare kompetens med nytt yrkeskunnande. Bland annat lär du dig planering, genomförande och uppföljning av digitala marknadsinsatser med hjälp av metoder, begrepp och gällande regelverk.

Specialiserade och aktuella kunskaper

Målet med kursen är att du ska utveckla specialiserade och aktuella kunskaper om digitala mediekanaler och dess funktion för effektivt upphandla och använda digitala marknadsföringstjänster.

Digital marknadsföring växer explosionsartat

De senaste fem åren har företagens digitala medieinvesteringar nästan fördubblats. I och med pandemin har digitaliseringen påskyndats och de digitala kanalerna flyttat fram sina positioner ytterligare. Samtidigt sker en allt större del av handeln över till nätet. I december 2020 växte e-handeln med 50% jämfört med samma månad 2019.

Ökade kompetenskrav

I takt med de digitala kanalernas ökade betydelse, växer också behovet hos alla som arbetar med marknadsföring och försäljning att behärska verktyg, begrepp och metoder för att effektivt nå ut till målgruppen i de digitala kanalerna.

I samarbete med branschföretag

I samarbete med bland annat Google och IAB har dagens kompetensbehovet tydliggjorts. Konkret efterfrågar arbetslivet aktuell kompetens i hur man upphandlar medietjänster i den digitala världen. Det handlar bland annat om digitala verktyg och tekniker, vilka termer och begrepp som är relevanta, GDPR, och de digitala kanalernas funktion och egenskaper.

Flexibelt upplägg

Utformningen av utbildningen tillgodoser de höga krav på flexibilitet som både arbetsliv och studerande ställer. Upplägget, som tagit fram i samverkan med IAB, ger dig möjlighet att anpassa tid, plats och fart utifrån dina och arbetsgivarens förutsättningar. Självklart blir du IAB-certifierad efter slutförd utbildning.

"Behovet är stort och berör de flesta företag. Alla från publicister, annonsörer och mediebyråer till adtech-bolagen och plattformsföretagen har glädje av denna utbildning," säger Charlotte Thür, vd IAB.

Linkedin Learning ingår

Alla studerande på SSBs korta utbildningar har under sin studietid fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom över 16 000 onlinekurser.

Efter avslutad utbildning

Efter kursen har du kompetens att sammanställa en tydlig brief och självständigt behärska beställarens roll gentemot en byrå. Du kan planera en verksamhets synlighet och närvaro i digitala kanaler. Du kan bedriva varumärkesbyggande marknadsföring i det föränderliga digitala medielandskapet.

Yrkesverksamma föreläsare och lärare

I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Efter utbildning har du kunskaper och färdigheter i

  • Marknadsföringsmodeller, målgruppsmöjligheter, regler och riktlinjer.
  • Akronymer och terminologi samt svenska och internationella standards.
  • GDPR/Dataskyddförordningen.
  • Reklamtrötthet, viewability och AdFraud.
  • Attribution och konverteringsvärden.
  • Mediematematik.
  • Välja rätt KPI:er.
  • Utvärdera digitala kampanjer.
  • Bedöma åtgärder i digitala mediekanaler och utvärdera möjligheter och resultat av valda åtgärder.
  • Ur ett marknadsföringsperspektiv hantera det digitala medielandskapet såsom exempelvis dispay-annonsering, online video, sociala medier, influencer marketing, digital audio och podcast, DOOH, mobilannonsering, e-post marknadsföring, programmatic handel och native advertising.
För mer information om Digital Marketing, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Kostnader

0:–

Stockholm School of Business

Ekonomi och försäljning i Business Class

Är du effektiv, målinriktad och gillar resultat? Då kommer du att älska Stockholm School of Business. Här får du en efterfrågad utbildning och gör praktik på framgångsrika branschföretag. Välj om du vill studera i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Vi är vad...


Läs mer om Stockholm School of Business och visa alla utbildningar.

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Digital Marketing

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt

Hitta till utbildaren

Stockholm School of Business

Gustavslundsvägen 151 D
167 51 Bromma

Tel: Tel. 08-442 95 00
ssb.se


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få inspiration och hjälp inför ditt utbildningsval!
Logga in