Copywriting på distans
Nordic Tech Institute - Utbildningar i digital marknadsföring
Copywriting på distans
Studera copywriting på Nordic Tech Institute
Den här kursen är till för dig som redan skriver, eller vill skriva kommersiellt. Kort och gott för dig för dig som redan kan, eller vill kalla dig själv för copywriter.
Kursen berör alla de huvudsakliga områden du behöver ha koll på i yrkesrollen som copywriter och ger dig en stadig grund att stå på och bygga vidare från.
Under kursens gång kommer du få ta del av relevant teori, få handfasta tips, göra praktiska övningar och inspireras av fantastiska case som gjorts av några av Sveriges bästa copywriters.
Efter avslutad kurs kan du titulera dig junior copywriter, och är redo för den långa skola andra med samma titel redan går.
Som copywriter blir du aldrig fullärd och ”klar”, men den här kursen ger dig en ordentlig skjuts på vägen.
I kursen går vi grundligt igenom följande områden:
- Förväntningar och rollbeskrivning
- Reklambranschen och dess beståndsdelar
- Förutsättningarna för skrivandet
- Briefen och dess komponenter
- Copywriterns hantverk
- Tonalitet och personligheter
- Att skriva på engelska
- Olika typer av reklamtexter och hur du skriver dem
- Förutsättningar för att fortsätta utvecklas
Vem är kursen i copywriting för?
Den här kursen är för dig som är intresserad av att skriva kommersiellt. Antingen har du redan smygstartat och jobbar idag med skrivande i någon form, eller så är du helt ny på området. Kursen ger utöver praktiska tips och övningar i hantverk och skrivande även en övergripande förståelse för kommunikation och lämpar sig därför även för dig som driver eget och funkar som en allt-i-allo.
För dig som jobbar med skrivande och vill utveckla din kompetens inom kommunikation och kommersiella texter
Du kanske redans skriver mycket i din yrkesroll, men känner att du vill bli utvecklas och kunna axla ett större ansvar. Den här kursen ger dig grundläggande erfarenhet och förståelse för kommunikation och dess beståndsdelar med skrivandet i centrum. Med hjälp av praktiska tips och övningar kommer du lära dig att skriva och tänka kreativt, skapa mer och mer effektiva texter, bättre nå din målgrupp och väcka känslor längs med vägen.
För dig som är nyfiken på yrkesrollen, men saknar förkunskap
Har du hört talas om yrkesrollen copywriter och tycker att det låter spännande? Då hittar du den grundläggande kunskapen du behöver här. Få en tydligare bild av rollen och branschen du kommer verka i, tillsammans med användbara verktyg för att utveckla hantverket som krävs hos en copywriter.m
För dig som driver eget och vill förbättra din kommunikation
Du kanske egentligen är bäst på någonting annat, men vill vara mer än ”bara” habil på att skriva med syfte att marknadsföra ditt företag på egen hand. Den här kursen ger dig inte bara en grund i det kreativa, kommersiella skrivandet utan ökar även din förståelse för kommunikation och reklam i stort.
Vad uppnår jag efter den här kursen?
Den här kursen ger dig en grundläggande förståelse copywriterrollen och reklambranschen som omger den. Efter avslutad kurs kommer du behärska de breda penseldragen för att i sin tur påbörja nästa, livslånga, utbildning – själva jobbet i sig. För en copywriter kommer övning och erfarenhet alltid vara guld, och tack vare praktiska tips och övningar, tillsammans med grundlig teori kommer den här kursen ge dig ett ordentligt försprång på den resan.
En grundlig förståelse för yrkesrollen och dess olika ansvarsområden.
En grundlig förståelse för branschen, dina närmsta kollegor, alternativa arbetsplatser och hur du bör tänka när du tar dina första stapplande steg in på arbetsmarknaden.
Kunskap och förståelse för förarbetet som krävs innan du börjar skriva, och vilken roll du själv spelar i att skapa rätt förutsättningar för att göra bra jobb.
Praktiska råd och tidlösa övningar som hjälper dig att hantera de vanligaste utmaningarna i en copywriters vardag.
Förståelse för reklamkampanjens olika komponenter och hur du ska tänka när du skriver för olika ytor.
Handfasta tips och råd på hur du kan fortsätta utvecklas på egen hand efter kursens avslut.
Vad kan jag jobba med efter kursen?
Efter den här kursen har du allt du behöver för att kalla dig själv junior copywriter. Det innebär att du har den förförståelse som krävs för att bygga en portfolio och söka jobb med skrivandet som främsta hantverk inom kommunikationsbranschen, antingen på reklambyrå eller inhouse. Eller använda dina nyvunna kunskaper för ditt eget företags räkning.
Några vanliga jobbtitlar som du kan axla efter avklarad utbildning är:
- Junior copywriter på reklambyrå
- Junior copywriter på inhouseavdelning
- Skribent
- Kommunikatör
- Marknadsförare
Varför ska du välja Nordic Tech Institute - Utbildningar i digital marknadsföring?
Distansutbildningar
Kombinera arbete
med studier
Bli certifierad
Kostnader
Kursen i Copywriting kostar 7 495 SEK inkl. moms och du har sedan obegränsad tillgång till kursen för alltid!
Du kan betala kursen med Klarna, Swish och faktura.
Vi erbjuder dessutom räntefri delbetalning i samarbete med Klarna.
Kursinnehåll
Utöver introduktionsdelen består den här kursen av sju delar med olika fokusområden.
Under kursens gång kommer du löpande få ta del av dokumentmallar, checklistor och praktiska tips. Vid praktiska delar kommer det alltid finnas tillhörande övningar, som du i sin tur kan fortsätta använda dig av långt efter kursens slut.
Kursen nyttjar i huvudsak dessa medel för utlärning:
Inläsningsmaterial
Videomaterial
Reklamcase
Checklistor
Övningsuppgifter
Certifieringstest
Del 1: Intro
Den här delen kommer vi gå igenom kursen som helhet och även avsnitt för avsnitt, så att du ha en tydlig bild av vad som väntar framåt.
Del 2: Om rollen
Det här avsnittet fokuserar på rollen ur ett mer teoretiskt perspektiv. Vad innebär det egentligen att arbeta som copywriter och vilken typ av ansvar som kommer med rollen. Avsnittet består till största del av inläsningsmaterial, och inkluderar även en allmängiltig rollbeskrivning att ta med sig ut i arbetslivet.
De huvudsakliga delarna är:
- Vilka är copywriterns ansvarsområden
- Hur ser en vanlig dag ut
- Viktiga egenskaper att nära
- Rollbeskrivning
Del 3: Om reklambranschen
I det här avsnittet lyfter vi blicken och fokuserar på branschen i stort ur ett mer teoretiskt perspektiv. Vi berör olika typer av arbetsplatser, tittar närmre på dina framtida kollegor och deras olika ansvarsområden samt går igenom hur du ska tänka som ny i branschen.
De huvudsakliga delarna är:
- Om reklambranschen i stort
- Olika typer av arbetsplatser för en copywriter
- Dina närmsta kollegor och deras ansvarsområden
- Att tänka på när du söker jobb
- Så bygger du din portfolio
Del 4: Om förutsättningarna
Det här avsnittet handlar om jobbet som görs innan du faktiskt börjar skriva, och som är helt avgörande för hur slutresultatet sedan blir. Fokus ligger på fyra viktiga komponenter; brief, målgrupp, research och problemformulering.
De huvudsakliga delarna är:
- Vad är en brief och varför behövs den?
- Genomgång av briefmall
- Så definierar du din målgrupp
- Formulering av kommunikationsproblemet
Del 5: Om hantverket
Bortom själva skrivandet handlar yrket till stor del om inställning. Om hur du ser på kommunikation och dess uppgift. Det här avsnittet handlar därför om just det och syftar till att ge dig en rad ”budord” att jobba efter.
De huvudsakliga delarna är:
- Kvalitétssäkra dina texter
- Skillnaden mellan information och kommunikation
- Lär dig hitta kärnan
- Förhållningssätt till skrivandet
Del 6: Om skrivandet
Det här är det mest praktiska avsnittet. Vi kommer ta upp fyra av de vanligaste utmaningarna du som copywriter ställs inför, och genom övningar och case öva på hur du kan hantera dem framgångsrikt.
De huvudsakliga delarna är:
- Tonalitet och personlighet
- Att skriva kort och koncist
- Att skriva på engelska
- Så väcker du känslor med dina texter
Del 7: Texter du kommer skriva
I det här avsnittet kommer vi gå igenom några av de vanligaste reklamtexterna du kommer skriva som copywriter och hur du ska tänka när du tar dig an dem.
De huvudsakliga delarna är:
- Printannonsering
- Utomhusreklam
- Banners
- Reklamfilm
- Audio
- Nativeannonser
- Webbtexter
- Sociala medier
Del 8: Tiden efter kursen
I det sista och avslutande avsnittet kommer vi fokusera på hur du kan fortsätta utvecklas som copywriter efter kursens slut. Avsnittet innehåller en rad länkar och lästips, men också en uppmuntran kring det här med förebilder.
De huvudsakliga delarna är:
- Så håller du dig uppdaterad på vad som händer i branschen
- Branschtävlingar, en inspirationskälla
- Bra böcker för en copywriter
- Hitta en mentor eller förebild
Kursledare
Lina Franzon
Lina jobbar som senior copywriter och har flera års erfarenhet på byråsidan i reklambranschen. Under den tiden har hon bland annat arbetat med några av Sveriges största företag såväl, mindre start-ups och ideella organisationer. Hon har även prisats med prestigefyllda priset Guldskrift och utsetts till årets copywriter av Guldnyckeln.
Nordic Tech Institute - Utbildningar i digital marknadsföring

Yrkesutbildningar i digital marknadsföring som leder till jobb
Nordic Tech Institute är marknadsledande på kurser inom digital marknadsföring. Kurserna är alltid helt på distans och sker online på deras kursportal. Du kan välja fritt när du vill påbörja och avsluta kursen, och du studerar helt och håller i...
Kursen Copywriting på distans håller vad den lovar och ger en välfylld verktygslåda som hjälp på din väg in i reklam- och kommunikationsbranschen. Många värdefulla tips varvas med branschfakta och praktiska övningar. Kursen ger bra insikt i vad som förväntas av mig i rollen som copywriter och beskriver även tydligt andra relaterade roller i fram...