Att skriva för att övertyga

Längd
8 veckor
Pris
35 000 SEK inkl. moms
Nästa startdatum
19 september, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Distans
Språk
Svenska
Längd
8 veckor
Pris
35 000 SEK inkl. moms
Nästa startdatum
19 september, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Distans
Språk
Svenska
Vill du veta mer?

Att skriva för att övertyga

Berghs School of Communication
  • Hur välja rätt budskap?
  • Målgruppsanpassning
  • Skriva för olika kanaler

Behovet av bra skribenter är större än någonsin. Överallt och i alla kanaler behövs välformulerade, genomtänkta och intressanta texter. Texter som når läsaren i form av nyhetsbrev, inlägg i sociala medier, webbsidor, debattartiklar, informations- och reklamkampanjer. Texter som berör och engagerar läsare. Denna kurs gör dig till en bättre skribent.

Om kursen

Att skriva är att tänka. Den som inte tänkt klart, kan heller inte skriva klart. Därför lär du dig att analysera och tänka igenom budskap, målgrupp, argumentation, tonalitet och kanal innan du börjar skriva. Du får lära dig att använda olika metoder, verktyg och modeller som stöd för arbetet. Steg för steg blir du allt säkrare på att bedöma kvaliteten både i dina egna och andras texter. Resultatet blir att du kan skriva bättre, snabbare och mer målinriktat.

Du får praktiska skrivuppgifter varje vecka och individuella skriftliga kommentarer på alla texter som du gör under kursen. Om du arbetar med texter idag, eller skriver genom ditt jobb, har du goda möjligheter att arbeta med de texterna under kursen.

• Företag erbjuder sina tjänster genom olika texter.
• Organisationer berättar om sin verksamhet.
• Myndigheter förklarar vilka regler och ger instruktioner.
• Partier och intresseorganisationer skriver för att skapa opinion.

Det är därför inte konstigt att fler än någonsin skriver i sina yrken; oavsett om de arbetar som kommunikatörer, informatörer, copywriters, säljare, ekonomer, ingenjörer eller assistenter. Alla organisationer behöver bra skribenter.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till dig som arbetar med information, marknadsföring, reklam, kommunikation eller opinionsbildning och som vill lära dig professionella metoder att skriva och utveckla olika typer av texter.

Kursansvarig

Mikael Rosén

Copywriter i egen verksamhet.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du tycker om att skriva och vill utveckla ditt skrivande. Det är en fördel om du redan nu skriver i ditt yrke eller planerar att göra det. Krav: Godkänt betyg i svenska på gymnasienivå/motsvarande.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor

Övrig information

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

Kursdatum

Kursstart online torsdag 19/9 13.00-16.00. Lärarlett zoommöte torsdagar kl 16.30-17.30. Kursavslut online torsdag 14/11 kl 13.00-16.00.

Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.

Egna studietimmar

ca 10 timmar per vecka

Det här får du

  • Budskapsmodeller – hur välja rätt budskap?
  • Målgruppsanpassning och målgruppsteori
  • Att välja rätt argument, göra nyttan tydlig
  • Skriva för olika kanaler och contentstrategi
  • Varumärke och hur hantera det okända, kända, superkända?
  • Dispositionstekniker - vad ska du ha i början, mitten, slutet?
  • Stilistik och tonalitet – hur får du det att låta bra?
  • Från ord till handling – att leda läsaren i mål/konvertering
  • Praktiska skrivuppgifter med personlig feedback och handledning

Att läsa en distanskurs på Berghs

  • Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
För mer information om Att skriva för att övertyga, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Kommande kursstarter

1 tillgängligt startdatum

19 september, 2024

  • Distans
  • Distans
  • Svenska

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Att skriva för att övertyga

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt


reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
Berghs School of Communication
Bobergsgatan 48
115 47 Stockholm

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon

Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...

Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.

Highlights