Praktisk marknadsföring 2
Hermods VUXPlats & start
Praktisk marknadsföring 2
Alla utbildningsstarter
Om utbildningen
Praktisk marknadsföring 2 är en kurs för dig som vill få kunskap om marknadsföring inom fack- eller detaljhandeln. Du lär dig bland annat att utför omvärldsanalyser och marknadsundersökningar, men även hur man arbetar med varuexponering och skyltning.
Efter utbildningen
Kursen Praktisk marknadsföring 2 ger dig de kunskaper och den kompetens du behöver för att kunna jobba med praktisk marknadsföring inom fack- eller detaljhandeln.
Förkunskaper och behörighet
Praktisk marknadsföring 2 bygger på kunskaper från kursen Praktisk marknadsföring 1.
För att ansöka om utbildning på gymnasial nivå så behöver du vara folkbokförd i den kommun där du ska söka utbildningen. Det beror på att det är din kommun som sköter antagningen och som beslutar om du får läsa utbildningen du sökt eller ej.
Du ska ha fyllt 20 år, eller om du fyller 20 under året så får du påbörja dina studier under andra kalenderhalvåret (hösten). Har du slutbetyg från gymnasiet får du börja studera trots att du inte fyllt 20 år.
Innehåll och upplägg
Under kursens gång lär du om affärsidéns betydelse för butikens profil, samt hur marknaden och kunderna inverkar på verksamheten. Du får även lära dig om marknadsundersökningar samt om marknads- och säljplanens betydelse för butikens resultat.
Du får kunskap om hur man kan kommunicera med kunder, i butiken och genom extern kommunikation, till exempel medier och mässor. Du får också en inblick i hur man kan utforma säljmiljön med hjälp av ljus, ljud, färg och form, samt olika slags varuexponeringar. Du lär dig hur man kan använda datorn som hjälpmedel i det praktiska marknadsföringsarbetet.
Du får även kunskap om lagar och andra bestämmelser inom området samt en inblick i miljö- och säkerhetsfrågor.
Kursen Praktisk marknadsföring 2 ger dig kunskaper om:
- Säljmiljöns utformning och hur den påverkar och vägleder kundens köpbeteende.
- Hur kommunikation kan utformas i olika typer av fysiska och digitala butiker med anpassning till kundtyper och kundbeteenden.
- Butikskommunikatörens uppgifter i olika slags butiker.
- Varuexponering i olika marknadsföringskanaler och i butik.
- Metoder för marknadsföring i några olika sociala medier samt för att mäta och utvärdera resultaten av marknadsföring.
- Grundläggande tekniker för framställning av digital text, bild och rörlig bild med anpassning till sociala medier.
- Lagar som är relevanta för yrkesområdet samt marknadsetiska regler.
- Butiksekonomi och kalkylering.
- Ergonomiska och miljömedvetna arbetssätt inom yrkesområdet.
Här hittar du kurslitteraturlistan.
Varför välja Hermods VUX?
CSN-berättigad
Distansutbildningar
86% rekommenderar denna utbildning
Hermods VUX

Vuxenutbildning på distans eller flexibelt i klassrum Hermods erbjuder ett brett och modernt utbud av vuxenutbildning. Hos oss kan du läsa om du saknar högskolebehörighet, vill byta yrke eller önskar höja din kompetens. Vi erbjuder över 150 gymnasiekurser och yrkesutbildningar...
Intresseanmälan
Hitta till utbildaren
Hermods VUX
Du är nu registrerad för distansutbildningar.se:s nyhetsbrev.