Så förändrade Stödpedagogutbildningen Elins arbete inom funktionsstöd

Sollefteå Kommun - Reveljen

Elin Näsmark

Så förändrade Stödpedagogutbildningen Elins arbete inom funktionsstöd

Elin Näsmark har arbetat länge med personer som har funktionsnedsättningar. Efter att ha slutfört yrkeshögskoleutbildningen till Stödpedagog på Reveljen i Sollefteå är hon idag delaktig i att vidareutveckla kommunens verksamheter inom funktionsstödsområdet.

Elin Näsmark bor i Långsele, utanför Sollefteå, med sambo och två barn. När hon inte arbetar som stödpedagog är hon engagerad i den lokala fotbollsföreningen. Elin fick en uppmaning att söka utbildningen av sin chef eftersom Sollefteå kommun har ett behov av att rekrytera utbildade stödpedagoger. Hon ansökte till utbildningen, även om hon då inte var helt säker på vad det skulle innebära eller hur hennes arbetsuppgifter skulle förändras. Hon hade hört att det var en bra utbildning från tidigare studerande.

Stödpedagogutbildningen på Reveljen i Sollefteå ges på heltid under 1 år, den omfattar 200 yrkeshögskolepoäng. Utbildningen sker på distans och har 6 fysiska träffar i Sollefteå. Träffarna är mycket uppskattade då de ger möjlighet till att praktisera och diskutera den teoretiska kunskapen.

Det finns ett stort behov av utbildade stödpedagoger i hela landet och med den här utbildningen finns goda förutsättningar att få ett kvalificerat arbete inom branschen.

Jag har tagit med mig hur mycket som helst från utbildningen, berättar Elin. Hon har bland annat lärt sig mer om lagstiftning, dokumentation, hur LSS är uppbyggt, kommunikation och olika arbetsmetoder. “Vi fick göra djupdykningar i specifika fall, där vi fick testa vilka arbetssätt och metoder som fungerar och inte fungerar” säger hon.

Hon berättar också att hon har utvecklat sina kunskaper om lågaffektivt bemötande och hur vi smittar varandra med vår sinnesstämning och vad det innebär i arbetet. “Under utbildningen lärde vi oss hur man rör sig i rummet, ett exempel på det är att inte blockera utgången för en person som är utåtagerande”.

Elin har också lärt sig använda kartläggningsverktyg under utbildningen. Med hjälp av dem kan hon undersöka hur mycket en person förstår och kan ta till sig information i olika situationer.

Som stödpedagog har Elin ett övergripande ansvar för dokumentation och genomförandeplaner som hon är med om att ta fram i dialog med sin chef. Hon är också delaktig i arbetet med att införa tydliggörande pedagogik genom bland annat bildstöd. “Det är nytt för mig att påbörja ett arbete från grunden” berättar hon.




Läs mer om Stödpedagog 200 YH-poäng

Gör en intresseamälan


Gör en intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om: Sollefteå Kommun - Reveljen

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt


reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.