Vill utbilda mig som rektor i framtiden - Forum

2007-08-23 12:11   Jamila
Hejsan alla studenter därute. Det är så här att jag har ett dilemma. Jag är nyligen student och studerat klart gymnasium, NV-programmet. Vill gärna utbilda mig som rektor i framtiden, vad skall man läsa då på högskolan eller Universitetet? alltså vilket program måste jag läsa för att bli rektor(skolchef). Vad finns det särskilda behörighet man behöver ta till sig och vart skall man vända sig till för att låta drömyrket(att bli rektor) bli till verklighet. Ps: jag är student och har inga tidigare utbildning eller erfarenhet, bara student. Tack / med vänliga hälsningar - Jamila

Bli rektor
2007-08-24 10:39   Sussi
Jag vet inte om det finns en rak väg till yrket. Har hört om att en del har varit lärare innan de blivit rektor. Kunskaper om organisation och personal är nog viktigt om man vill bli rektor. Har hört att man kan bli rektor efter att ha gått ett program i Borås, som heter organisation och personalutvecklare. Vet inte om det är sant, det är ännu ett nytt program utan examninerade studenter man kan följa, om de blivit rektorer eller inte. Men det kan vara en väg. Det finns en del vidareutbildningar för lärare och de som läst pedagogik som handlar om skolledning och sånt. Det kanske är något för den som vill bli rektor. Vet att det finns i Gbg, kanske annanstans också. Testa att söka på studera.nu

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in