Vad skiljer juristutbildningarna åt? - Forum

2013-01-21 08:34   Alfred

Hej! Jag har förstått att juristutbildningens utformning varierar beroende på vart man pluggar, och jag har inte hittat någon bra info om dessa skillnader. Skulle jag kunna få en grundläggande förklaring angående vad jag kan vänta mig beroende på vilket universitet jag söker mig till?


RE: Vad skiljer juristutbildningarna åt?
2013-03-20 13:38   Sussi
Det är turordning av kurser, specifikt innehåll i kurserna, hur de är uppbyggda osv som skiljer sig mellan lärosätena. Generellt är det samma utbildning som man får på alla juristutbildningarna, som ger juristexamen, men vägen dit kan skilja sig lite, i form, lite i innehållet osv. För att ta reda på vad som skiljer får man kolla utbildningsplaner och kursplaner. Någon sammanställning över detta tror jag inte finns, då alla juristutbildningar som ger juristexamen i Sverige är samma utbildningen egentligen. Bara några få detaljer som kan skilja lite åt, som i det stora hela inte spelar en större roll. Det spelar roll om man tex tänker byta lärosäte och kan behöva komplettera nått pga nån skillnad.

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in