Vad kan man bli med Svenska? - Forum

2008-10-16 10:53   Ss
Hej Jag har nu nästan helt plötsligt blivit intresserad av att läsa svenska på högskola/universitet och har kollat upp lite vad man läser där och så. Mitt favoritämne i grundskolan och gymnasiet var svenska (men inte litteraturvetenskap) så jag har väl alltid haft lite intresse av det men inte funderat på att plugga det på högre nivå förrän nu. Det jag undrar är vad man kan göra med det? Alltså hur man kan använda det i arbetslivet sen. Finns det någon som vet? Jag är redan nu inom universitetsvärlden och har valt att läsa fristående kurser och har då läst bland annat sociologi. Inom metod så finns det ju en del sätt att göra undersökningar på som ligger nära språkvetenskapen och då det som man lär sig lite av i svenska på högskola/universitet, nämligen textanaly, diskursanalys och sånt. Jag vill arbeta med analys och sånt som många som läst sociologi gör. Kan svenska vara bra ämne att komplettera sociologin med då?

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in