Utbildning till läkare - Forum

2011-05-06 14:51   kiq-o
Hej! Jag har en fråga, jag går nämligen 2an i frisörlinjen, snart efter sommaren 2011 börjar jag i trean, men jag känner att jag valt helt fel program, då jag kunde välja mellan natur eller frisör, då valde jag frisör, känns som ett stort misstag då jag följde min kreativa hjärna istället för min "logiska". Undrar om jag ens har möjlighet att kunna bli läkare? Måste jag ha gått naturlinjen eller, vad kan jag göra? Känns som det är helt omöjligt att bli läkare i Sverige... tänker mer på att bli "allmänläkare" inte någon kirurg. Finns det annars utbildningar som jag har möjlighet att studera som liknar läkarutbildningen också? tex apotekare. osv... Eller måste jag börja om helt från början, välja naturprogrammet, och sedan söka in till läkarlinjen i polen tex, och om jag studerar i Polen, får man då läkarlicens som gäller i hela Europa/världen?

RE: Utbildning till läkare
2011-05-24 10:26   Moberg

Hej kiq-o!

Jag har också tänkt att bli läkare men kom på det efter att jag valt gymnasium, har hela tiden tänkt att jobba på ambulansen och går därför omvårdnad, men min studievägledare sa att jag skulle gå ett basår och sedan göra ett antagningsprov till något universitet utomlands.


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in