tilllägskompletering och läsa merit poäng på komvux - Forum

2011-10-08 01:41   Gisel
post

hej!
jag har 18.02 i snitt. med merit poäng har jag 19,52 (0,5 p är för matte, 0,5 för eng och 0,5 områdes poäng). när jag söker till universitetet står det att jag har 20,52 i kompletterings gruppen. jag har inte läst upp några betyg, men jag har läst omvårdnadsprogrammet på komvux. jag har tittat på dessa kurser och dem faller under områdes poängen. vilket ger mig ytterligare en halv poäng inom områdes poängs kategorin (eftersom man max kan få 1 poäng i denna kategori) alltså borde det bli 20.02 poäng jämt. det jag undrar över är vart de sista 0,5 poängen kommer ifrån. jag undrar om det kan ha att göra med det som kallas för tilläggs kompletteringar och jag undrar vad detta är. jag gick ut gymnasiet 2005.
sedan undrar jag om det kan löna sig för mig att läsa matte D eller eng C för att få ytterligare 0.5 i merit poäng? (jag vill nämligen komma in på psykologprogrammet)
tack på förhand
gisel


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in