Röntgensjuksköterska vs. "vanlig" sjuksköterska. - Forum

2011-04-02 15:09   annah

Jag funderar på att utbilda mig till Röntgensjuksköterska, och vad jag förstått så kan man inte jobba som "vanlig" sjuksköterska efter detta, men finns det någon "extra" utbildning man kan läsa för att bli "vanlig" sjuksköterska efter man läst till Röntgensjusksköterska? Då jag känner att Röntgensjuksköterska kanske kan bli för enformigt efter några år.. så man kan variera sig.


RE: Röntgensjuksköterska vs. "vanlig" sjuksköterska.
2011-04-05 17:59   Sussi

Röntgensjuksköterska och sjuksköterska är två yrkestitlar, två skilda utbildningar och två skilda legitimationer. En röntgensjuksköterska kan inte jobba som sjuksköterska eller tvärtom. För att bli sjuksköterska är det sjuksköterskeutbildningen som gäller, även för den som först läst till röntgensjuksköterska. Eventuellt kan man få tillgodoräkna omvårdnadskurserna men i det stora hela är det att gå det andra programmet som är vägen till det andra yrket. Det finns ingen speciell genväg.

Man kan vidareutbilda sig i bland annat nya tekniker och metoder, vilket kan göra att man som röngtensjuksköterska inte jobbar så enformigt år in och år ut. Olika patienter kan innebära skilda uppgifter även om det i grunden kan verka enformigt.


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in