Rättsvetenskap på uni. vs. Juristassistent KY-utbildning? - Forum

2011-03-14 11:48   Emelie

Hej!
Jag har lite funderingar kring framtiden men vet inte riktigt vart jag ska vända míg när jag vill jämföra en universitetsutbildning med en KY-utbildning.
Jag funderar på att läsa Rättsvetenskapligt program i Karlstad men bor nu i Göteborg och har hittat en KY-utbildning vid namn Juristassistent - Paralegal.
Vad är bäst att läsa? Hur stor chans med jobb är det efter respektiva utbildning. Och helst vill jag ju läsa i Karlstad eftersom min pojkvän ska flytta dit.
Någon som kan hjälpa?

Kram Emelie


RE: Rättsvetenskap på uni. vs. Juristassistent KY-utbildning?
2011-04-03 21:27   Sussi

Kontakter kan man få genom ky-utbildningar tack vare de obligatoriska praktikperioderna, men på högskola/universitet kan man också få kontakter genom att t ex skriva uppsats för ett företag eller organisation, något som man i så fall får fixa själv. Många som gått en ky-utbildning får jobb där de gjort praktik.

På frågan om vad som är bäst av dina två val, tror jag att du får tänka på vad du vill kunna jobba med/som sen efteråt. Det är rätt så olika områden inom juridikområdet som de två utbildningar utbildar för. Läser du ky-utbildningen, kan du komplettera med extra juridikkurser. Kanske kan vara ett sätt att få lite av de båda utbildningsalternativen. Men börja med att tänka på vart du vill söka dig sen. Om du t ex vill jobba med juridik inom mänskliga rättigheter i någon organisation kan rättsvetenskapligt program vara bästa alternativet.


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in