Plugga till Sjuksköterska till våren? - Forum

2009-08-17 18:57   ylva
Hej! Jag har några frågor angående sjuksköterskeprogrammet. jag hade tänkt söka in på det till våren. För det första när är sista ansökningsdag? Räknade ut mitt snitt som var 15,46. Sen såg jag att intagningspoängen för sjuksköterska i Uppsala (där jag bor och helst vill plugga), var 17,50. och att man måste ha läst Naturkunskap B, eller alternativt Fysik A, Kemi A eller Biologi A för att vara behörig. Jag har bara läst Naturkunskap A, men då undrar jag, är inte naturkunskap A samma som Fysik, kemi o biologi A tillsammans, bara att man skriver ut det som Naturkunskap A på betyget? (isåfall har jag ju behörighet?) Om nu så inte är fallet, vad ska jag göra? Jag hade verkligen sett fram emot att börja plugga till syrrai Uppsala till våren. kan jag läsa upp på komvux nu till hösten så att jag får behörighet och poängen som jag behöver eller är det för sent? :/ Kan högskoleprovet hjälpa mig nånting? och isåfall när skriver man det? Vore jättetacksam för svar så snart som möjligt! /Mvh Ylva

RE: Plugga till Sjuksköterska till våren?
2009-08-25 11:03   Linda
Hej Ylva, Sista ansökningsdag till vårens utbildningar är 15 oktober. Jag tror inte att naturkunskap A motsvarar Fysik A, Kemi A eller Biologi A. Jag tror att du tänker på Naturorienterande ämnen (NO) är ett samlingsbegrepp för ämnena biologi, kemi och fysik i grundskolan. Men kontakta Uppsala Universitet för korrekt information. Du har även möjlighet att ersätta Naturkunskap B med arbete inom vård. Lite mer information.. - Om du är över 20 år kan du söka till vuxenutbildningen/komvux för att komplettera med kunskaper du saknar från grundskolan eller gymnasiet. Här hittar du mer information om komvux www.studentum.se/utbildning/komvux__e.html - Du kan gå allmänna linjen vid en folkhögskola. Där kan man plugga upp sina betyg och läsa till kurser. Här är en länk till studieförberedande folkhögskoleutbildningar. www.studentum.se/studiefoerberedande_folkhoegskoleutbildning___324__3.html - Du kan även skriva högskoleprovet. Provet mäter de kunskaper och färdigheter som är viktiga för högskolestudier. Högskoleprovet sker två gånger per år, en gång på våren och en gång på hösten. Sista anmälningsdag för hösten prov är 15 september. Provet äger rum den 24 oktober. Här kan du läsa mer om högskoleprovet www.studentum.se/Hoegskoleprovet__d767.html Lycka till!

RE: Plugga till Sjuksköterska till våren?
2009-08-25 23:54   ylva
För att läsa till sjuksköterska i vår så måste man ha läst Naturkunskap B eller alternativt jobbat inom vården. Jag har jobbat inom hemvården (äldreomsorgen) i över 3 år. Räknas det tro? Mvh Ylva

RE: Plugga till Sjuksköterska till våren?
2009-08-26 13:14   Linda
Det tror jag. Men det är universitetet som gör bedömningen. Kontakta Uppsala Universitet så vet du säkert!

RE: Plugga till Sjuksköterska till våren?
2009-10-08 18:10   hanna
man maste ha naturkunskap b. naturkunskap B = kemi A, Biologi A och Kemi A. jag till exempel läste natur pa gymnasiet och där berättade de det. darfor behover naturare inte lasa naturkunskap B. Naturkunskap A ar ett karnamne och raknas inte.

RE: Plugga till Sjuksköterska till våren?
2009-12-09 12:30   eva
Kan man plugga till sjuksköterska på komvux???

RE: Plugga till Sjuksköterska till våren?
2010-01-10 19:04   Therese
Du kan inte ersätta Natur B med erfarenhet av vårdarbete! Däremot räknas medicinsk grundkurs och KURSEN "vård och omsorgsarbete" som motsvarande Natur B, det är alltså inte praktisk erfarenhet som räknas! Jag läser till sjuksköterska på Malmö högskola och snitten för att komma in på programmen nästan överallt förutom I karlskrona är mycket höga! Man kan INTE läsa till sjuksköterska på komvux, det är en högskoleutbildning vilket ger en kandidatexamen.

RE: Plugga till Sjuksköterska till våren?
2010-09-20 11:27   Ida

Hallå Therese, det var ett tag sen ni skrev här men tänkte höra ändå ifall du ser det här. Jag funderar på att söka till sjuksköterskeprogrammet i Malmö och undrar hur du trivs med utbildningen och staden? Lärare, miljö, praktik, examinationer, utbildningsnivå, kursinnehåll? Är studenterna överlag nöjda eller missnöjda?

Vore himla tacksam för svar!!


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in