Plugga till ingenjör??? - Forum

2009-01-21 22:43   Michelle
Hej. jag ska i höst börja plugga till antingen högskoleingenjör och sedan vidare master eller så ska jag börja på civilingenjör. Fråga är vilken linje? Jag är intresserad av miljö, kemi, ekonomi, resa, problemlösning, utveckling, hjälpa människor. Har ni något tips eller vet någon något om utbildningarna som kan rekommendera eller berätta om den? Jag vet inte heller om de är värt att gå högskoleingenjör och sedan bli master efter eller om man ska hoppa på civil på en gång? kan man bli civil sen? efter högskoleingenjör? Samt att KTHs högskoleingenjörer går i Södertälje hur är det att plugga där? någon som gör det?

RE: Plugga till ingenjör???
2009-05-13 19:26   Sussi
Fråga dig hur du skulle vilja integrera dessa intressen och hur du tänker dig att de skulle kunna förenas. Många ämnen går att kombineras på olika sätt beroende på vad för inriktning man är intresserad av. Inriktning till byggingenjör innebär bland annat studier i miljöteknik och ekonomi. Som valfri kurs kanske man kan välja t ex kemi. Ju mer du kollar olika utbildningars upplägg och innehåll, desto bättre kanske du kan välja vad som verkar passa dig och dina intressen? Med dina intressen finns nog många olika vägar att gå. Har för mig att man någonstans kan komplettera en högskoleingenjörsutbildning till att bli civilingenjör. Är inte säker på vart det var eller om det finns kvar nu, men vet att jag har stött på den informationen någonstans... det går nog att kolla upp någonstans... Vilken väg du ska ta kan nog bero på vad för väg du vill gå. Du kanske kan komplettera med en master som innehåller möte med människor och så vidare som grundutbildning till högskoleingenjör inte innehåller? På så vis kan du kanske sätta en personlig prägel på din utbildning. Du kanske kan kontakta syo på t ex KTH och få råd och tips inför ditt val av studieprogram?

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in