Lokalantagning Tandläkare MALMÖ - Forum

2009-04-28 09:06   Bea
Hej! Jag har sökt till tandläkare i malmö och ska nu i maj åka ner och göra prover för deras lokala antagning. I den information jag har fått består antagningen av två delar, prov och intervju, varav provdagen består av ett praktiskt prov och ett teoretiskt prov där ämnet är problemlösning. Nu undrar jag om någon har mer information, kanske någon som har gjort proven förut, liknande prov eller ska ner nu i år och göra proven! Är väldigt tacksam för svar!

RE: Lokalantagning Tandläkare MALMÖ
2010-05-01 15:35   A.L
hej Beatrice! jorge heter jag och ska göra provet nästa vecka.förmodligen gjorde du provet förra året ochjag undrar nu om du skulle kunna berätta om hur det var. var det svårt, vad behöver man tänka på? skulle bli tacksam för ditt svar. Gracias

RE: Lokalantagning Tandläkare MALMÖ
2010-05-03 15:07   Bea
Hejsan svejsan! Vad roligt att du ska komma ner och göra proven!! Det stämmer att jag gjorde proven förra året och jag kom in så självklart ska jag svara på alla dina frågor. Vet inte riktigt hur mycket koll du har men provdagen går ut på att ni dels får en rundvandring i skolan, ett praktiskt prov och ett teoretiskt. Det teoretiska provet består av 5 delar tror jag det var och innehåller Iq frågor med bilder på cirklar och sträck ( vanligt ig test).några utav delarna bygger på att man sak se hur olika vikningar av ett papper bildar för figur när den är ihopvikt och sist men inte minst är de frågor som mäter din empati, där du skall ge en kommentar till något. ( t.ex " bertil berättar att han vunnit 25 000 på lotto...ett bar svar kan du kanske vara " åh vad roligt för bertil, fast ahde varit ännuroligar om jag vunnit) Det som är viktigt att tänka på är att försöka vara så effektiv som möjligt utan att stressa, vissa delar är uppbyggda så att man inte ska inna med o göra alla uppgifter. Det praktiska provet går ut på att man får en kavitet ( en hålighet) som man sak borra ut i en plexiglascylinder/ plast cylinger. Råd för detta moment är att vara noggran använda mycket stöd för händerna ( t.ex ha ett finger i bordet när du arbetar...blir då säkrare på handen) och tänka ut hur du ska arbeta fram din figur innan du börjar. Själv besökte jag min egna tandläkare innan och fick provborra lite innan och det var jätteskönt att ha gjort det innan, då kände jag mig ganska säker i hur jag skulle hantera verktyget. Huruvida provet var svårt eller ej är svårt att säga, är väldigt intividuellt men det var inte så jättehemskt...du får aldrig veta ditt resultat utan bara om du kommit vidare till intervju eller ej och det är där det hela avgörs. Har du några fler frågor är det bara att maila. Marzan89@hotmail.com (ser stackarna som vandrar runt i skolan nu o ska göra proven... alla ser mer eller mindre skräckslagna ut så jag hjälper gärna till) Hoppas det går bra för dig på proven och att vi ses när du kommit in MVH Bea

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in