Litteratur fastighetsrätt - Forum

2009-08-23 21:37   Maja
Ska läsa fastighetsrätt 15hp på halmstad högskola i höst. Undrar om det är någon som läst det tidigare och vet vilka böcker som är viktigast. Är sex böcker man behöver i litteraturlistan men brukar ju oftast bara vara två-tre man behöver. Hoppas någon kan hjälpa mig så jag slipper lägga ut hela min lön på böcker =)

RE: Litteratur fastighetsrätt
2009-08-28 16:49   Sussi
Har inte själv läst kursen i fråga men har läst en del på högskola/universitet så jag känner igen undran om litteratur, vilka man ska satsa mest på när pengarna inte räcker till osv. Ett tips är att kolla hur böckerna ser ut (textmägnd och sidantal) på biblioteket, om de är stora eller lite tunnare och planera köp efter det. Man kan t ex tänka så här: * De större böckerna kan vara bra att köpa, även om det skulle visa sig vara den boken är lite "oviktigare" i lektionerna än de andra. Kolla också om det finns sidangivelse, är det en eller två kapitel så kanske det funkar ex låna eller kopiera inom de regler som finns för kopiering av studielitteratur. Men du ska troligen använda dina kunskaper i praktiken sedan och då kan det vara bra att veta att man alltid har en bok att stödja sig på även efter studierna är slut... Större böcker kan bli svåra att låna om många vill låna dem plus att de är stora med mycket text. Då kan det vara personer som vill låna om och det gör att köerna blir längre på dem... så att köpa dem kan göra det enklare att studera innehållet och bli bra på det man ska kunna och kunna tillämpa sedan... * Mindre böcker kan man låna på bibliotek (om det fick låneex där) och kan tänkas vara lite enklare att få låna då det är mindre textmägnd som lånare har att ta till sig... då kan det vara så att man hinner läsa och behandla innehållet så bra att man sedan inte längre behöver boken. Då är det inte så smart att köpa den när man inte känner att man har råd med det (har man råd så är det ofta en annan sak med det...) * Vissa böcker är grundläggande som inte verkar uppdateras så ofta så kolla vilket årtal boken är från och vilken upplaga man ska ha... är det en upplaga som inte kommer i någon ny kan du se om det finns beg ex att köpa till billigare pris än nytt. Alternativ är att köpa beg och få äldre upplaga och komplettera med det nya som finns i nya upplagan vid behov. Ibland rör det sig om många ändringar och då kan det vara bra att ha den nya upplagan men är det t ex bara ett nytt kapitel som är nytt på nya upplagan så går det att komplettera en beg upplaga med det... Att välja böcker utifrån viktighet kan vara bra ibland men inte alltid... oviktiga böcker kan ha mycket viktigt, i alla fall om man vill fördjupa sig och kunna mer än bara det som godkänt betyder... är det böcker som rör olika delar av rättsvetenskapen så är de alla viktiga (då kan det vara bra och givande att se hur tjocka eller tunna de är för att välja vilka man ska köpa och vilka man kanske ska låna på bibliotek). Lagböckerna brukar vara de mest viktiga att ha, har jag sett många exempel på...

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in