Från Röngtensjuksköterska till sjuksköterska?! - Forum

2011-05-18 10:44   hellman.anna
Hejsan! Jag funderar på att utbilda mig till Röntgensjuksköterska, men jag undrar om man även kan jobba som "vanlig" sjuksköterska då? Har försökt läsa runt på olika forum, men hittar inte så mycket om det. Det jag har hittat är att om man läst till Röntgensjuksköterska så kan man läsa en 30hp-kurs för att bli "vanlig" sjuksköterska? MVH Anna

RE: Från Röngtensjuksköterska till sjuksköterska?!
2011-05-20 22:38   Susanne

Röngtensjuksköterska och sjuksköterska är två skilda yrken med två olika utbildningsprogram. Det innebär att man inte kan jobba som både och om man inte skaffar sig de två utbildningarna. Är man röngtensjuksköterka kan man inte jobba som sjuksköterska och omvänt då det krävs legitimation för respektive yrke.

Jag tycker du ska kontakta det lärosäte som ger den där 30 hp kursen som gör röngtensjuksköterskor till "vanliga" sjuksköterskor och fråga mer om det. Det kan vara en kurs som ger någon speciell kompetens och rättighet, men för att bli legitimerad sjuksköterska med rätt att jobba som det, krävs mer än en 30 hp kurs.


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in