Djurvårdarutbildning efter gymnasiet? - Forum

2010-12-15 21:06   Ida

Hej på er.

Har precis insett hur fel jag valde när jag sökte till gymnasiet. Har nu gått halva min tid på medieprogrammet men det var inte förrän nu jag förstod vad det egentligen är jag vill jobba med i framtiden.

Djur är det enkla svaret på den frågan. Min stora dröm har ju alltid varit att jobba på någon form av djurpark/djuranläggning. Det har jag undermedvetet vetat om hela tiden, men lyssnade väl inte tillräckligt på mig själv när jag sökte till medieprogrammet istället för naturbruk.

Naturbruk verkar nämligen vara det enda alternativet om man vill ha ett arbete inom djurvård, stämmer det? De senaste dagarna har jag i ren desperation suttit och googlat frenetiskt och försökt hitta eftergymnasiala utbildningar för att kunna jobba på t.ex. djurparker. Utan resultat, givetvis. Det enda jag har hittat är beklagande "Nej, det enda alternativet är tyvärr att gå naturbruksgymnasium..." vilket håller på att driva mig till vansinne.

De sa alltid, tiden innan man skulle söka till gymnasiet, att gymnasiet inte avgjorde hela ens framtida liv - jag blev försäkrad om att man alltid kunde ändra sig efteråt och läsa ikapp kurser om det behövdes. När det gäller det enda yrket jag faktiskt vet att jag vill hålla på med verkar det dock vara fullkomligt kört.

Vad tror ni om detta? Har jag genom ett illa gymnasieval förstört hela mitt liv? En vag överdrift kanske, men det är så det känns i nuläget.


RE: Djurvårdarutbildning efter gymnasiet?
2010-12-21 20:21   Sussi

Har du gått halva tiden på medieprogrammet så har du fortfarande chansen att ändra din gymnasieutbildning till hur du vill ha det. Det kan ta extra tid men det finns de som kommer på att de vill annat en tid in i utbildningen men så länge de inte har gått hela gymnasiet så kan det finnas chans att byta och gå om på "rätt" program... skulle du vara klar med gymnasiet så skulle det vara kört att byta till naturbruk, men nu när du inte är klar så kan du testa om du kan börja naturbruk istället, börja om från ettan där...

Det kryllar inte av alternativ efter gymnasiet om man vill bli djurvårdare, men det finns ändånågot att välja på. Det bästa alternativet är att gå naturbruk med sådan inriktning på gymnasiet men om man inte gjorde det kan det t ex gå att läsa sådana kurser på komvux om de på komvux i kommunen är villiga att köpa kursplats på närliggande gymnasieskola som har naturbruk. Det har funnits en ky utbildning inom djuvård, är inte säker på om det finns kvar nu eller framöver då ky kommer och går beroende på om det finns behov av utbildningen eller inte. Det kan vara något att kolla upp, om det kommer någon ny sådan utbildning när de nya ky och yh utbildningarna för nästa år snart redovisas.

Man kan vara djursjukvårdare och jobba på djurpark. Den utbildningen finns som eftergymnasial utbildning...


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in