vill bi undersköterska - Forum

2012-09-27 13:45   jessica

Hej har en fråga jag har slutbetyg ifrån gymnasiet redan och har sedan dess läst 3 kurser ifrån undersköterskeprogrammet. Jag valde att ansöka hela utbildningen på distans via komvux. Och fick nej att gå den då jag redan har ett slytbetyg ifrån gymnasiet. Min fråga är då hur går jag till väga för att bli undersköterska när jag inte få gå utbildningen via komvux?


RE: vill bi undersköterska
2012-10-05 08:40   Sanna

Hej!

Komvux i din hemkommun gör en individuell bedömning i varje fall. Om du redan har läst en del omvårdnadskurser så kan du få dessa validerade och på så sätt förkorta din utbildning, det kan vara ett bra argument från din sida. Ta kontakt med komvux igen och förklara läget.

Om du jobbar som undersköterska idag kanske din arbetsgivare kan köpa in utbildningen åt dig. Du kan även kontakta skolorna som ger undersköterskeutbildningar och höra med dem vilka vägar det finns att gå.

Kommunerna köper in utbildningar via de här skolorna, så skolorna kan ofta hjälpa dig med ansökningarna. När det gäller komvux så måste man gå via sin hemkommun. Så vitt jag vet är det andra alternativet att flytta till en kommun som låter dig läsa till undersköterska via dem.

Men som sagt, du kan ju börja med att kontakta de olika skolorna som ger undersköterskeutbildningar och skicka in intresseanmälningar till dem som intresserar dig.

Lycka till!

Vänligen, Sanna Everskog Lund
Informatör, Studentum


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in