Veterinär utbildning - Forum

2018-08-01 19:50   Emelie Eriksson

Hej jag gick en 3-årig smådjursutbildning på Jällagymnasiet I Uppsala. 2010-2013
Så jag är utbildad djurvårdare. Men funderar pa och plugga vidare till veterinär. Jag undrar om det finns någon kortare utbildning än 5 år, eftersom jag redan har grunderna, och finns det någon utbildning på distans?

Mvh. Emelie


RE: Veterinär utbildning
2018-08-30 17:18   Missy

Alla veterinärutbildningar är på minst 5 år. Att du har grunderna i djurvård har ingen betydelse då veterinäryrket handlar om så mycket mer än så. Man får djupgående kunskaper i cellbiologi, fysiologi, farmakologi, anatomi, biokemi och så mycket mer. Förutom all kunskap som du inte fick som djurvårdare är det även ett väldigt praktiskt yrke, du är kirurg när du är klar. I 5 år har jag spenderat 10 timmar i veckan i anatomi/kadaverlabb. Det är därför inte möjligt att ha en sån utbildning på distans. Det är mer än fulltidsstudier, 8 timmar om dagen + plugga kvällstid. Också en av de svåraste utbildningarna som finns, om inte den svåraste. Och inte blir det bättre när man börjar jobba...


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in