Jobb med psykologi, kroppspråk & kriminologi? - Forum

2019-02-10 14:15   A

Hej!

Jag går på gymnasiet och funderar vad jag vill studera till senare. Jag har inte hittat något yrke som jag tycker är exakt vad jag söker.

Jag gillar så många olika saker. T.ex. att skriva, läsa, teckna, spela instrument och sjunga, är mycket intresserad av kroppspråk - t.ex. hur man ser att någon ljuger, psykologi och kriminologi. Jag är rädd för att satsa på ett yrke för att det känns som att livet kommer kretsa kring det och att mina andra intressen kommer tryckas åt sidan.

I vilket fall, jag tänker att jag nog vill satsa på ett yrke som har något med psykologi, kroppspråk och kriminologi att göra. Men jag har som sagt inte hittat ett yrke som innefattar det. Jag vill inte bli psykolog och ha terapi och jag vill inte jobba med rättspsykiatri (det kan man tycka är en blandning). Jag skulle vilja jobba med att typ förhöra folk och vittnen, eller hjälpa polisen i deras utredningar med min kunskap inom psykologi.

Jag tycker att psykologutbildningen låter något tråkig, i och med att man måste praktisera och hålla på inom terapi. Kriminolog å andra sidan känns så fokuserad på kriminalitet och inte psykologi (eller?) och den utbildningen finns inte på universitetet där jag vill gå. Beteendevetare-utbildningen låter intressant och rolig, men vad kan man ens arbeta som då? Är det ett respektabelt yrke, som psykolog/kriminolog, eller är det bara "hmm du kan lite beteendevetenskap, okej?"?

Hur ska jag få ihop allt? Eller vet ni något yrke som låter som att det skulle passa mig?


RE: Jobb med psykologi, kroppspråk & kriminologi?
2019-03-07 09:08   Beatrix

https://www.studentum.se/forum/allmant-om-studier/jobb-med-psykologi-kroppsprak-kriminologi-67222#insert


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in