HJÄLP! - Forum

2010-10-17 14:08   HK

Hej!
Jag går i NV3 nu, alltså sista år i gymnasiet, och jag har jätte svårt att bestämma vad jag vill bli! :/
jag tycker om Biologi, bry mig JÄTTE MYCKET om miljön och vill ändra hur idagens samhälle ser på miljön och hur de utnytjar miljön! Jag vet att jag kommer att HATA att jobba i ett kontor eller något liknande, jag vill vara ute i naturen och göra arbete själv, styra andra och samtidigt påverka andra, i hela världen! Har nån av er nå bra förslag till vad jag kan bli!! ÄR VÄLDIGT TACKSAM FÖR ER HJÄLP!!! Ni kan maila mig på hussein.kandiel@live.se


RE: HJÄLP!
2011-01-10 16:10   Lex

Hej,
Själv vet jag exakt vad jag vill bli och ska till hösten 2011 åka till USA och påbörja Medicin studier. Men som tips, eftersom att du är intreserad av biologi och miljön, försök att hitta något roligt voluntärproject att dra iväg på som känns som någorlunda nått du vill göra. Jag kommer åka iväg på ett research och education program på Grenada i mars och jobba med mestadels sköldpaddor, vilket är i miljö och bioligi området. Men blir även att ta hand om barngrupper som är hos oss på "studiedag" och liknande. Säger inte att just detta är för dig, men det är många jag känner i alla fall som gör liknande och åker iväg på till exempel voluntärproject för att fundera och hitta det som är rätt.


RE: HJÄLP!
2011-02-04 14:28   Amanda Mannervik

Hej Hussein!
Vad inspirerande att se att du verkligen brinner för din sak :)

Jag kan tipsa om Mälardalens Högskola (mdh.se/utbildning) i Västerås. Där finns ett treårigt kandidatprogram som heter "Miljövetenskap - miljö, hälsa, arbete", som jag tror skulle passa dig perfekt.
Det finns även flera påbyggnadsutbildningar inom miljöområdet.

Mälardalens Högskola i sig är väldigt miljömedveten och jobbar hela tiden på sin miljöpolicy, både vad gäller ekologi och hållbarhet såväl som arbetsmiljö för både personal och studenter.
Du skriver även att du vill kunna påverka internationellt, vilket jag absolut ser möjligheter till på detta program då högskolan samarbetar med många universitet och högskolor utomlands.

Här är en webbadress till programmet: mdh.se/utbildning/program/20112-43814
Studievägledare för programmet som kan hjälpa dig med fler frågor:
Ingemar Josefsson 021- 10 15 51
ingemar.josefsson@mdh.se

Lycka till!

/Amanda


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in