Går det på något sätt att studera mer än 150% på en termin i Sverige? - Forum

2018-10-31 15:42   ow

Hej,

Jag kommer till våren studera kurser som ingår i mitt kandidatprogram (motsvarande 100% studietakt) nästa termin.

Grejen är bara att jag kommer ha en utbytestermin i Ryssland nästa höst och jag skulle hemskt gärna vilja läsa ett kurspaket som heter "Kultur och politik i slaviska länder" (30hp, 1 termin (100%) nu till våren som en förberedelse inför resan.

Problemet är då att det skulle innebära en studietakt på 200% nästa termin, vilket tydligen inte är tillåtet enligt reglerna som antagning.se har.

Det jag undrar dock är om detta är en allmän regel som alla högskolor följer stenhårt eller om det kanske bara gäller om man går via just antagning.se?

Kursen om Slaviska länder inte direkt är superpopulär ska sägas, det brukar finnas platser kvar även efter det sista urvalet...

Min förhoppning är därför att det kanske finns en chans att jag ändå kan få in en sen registrering på denna om jag smörar lite för någon studievägledare/kursadministratör?

Eller är det i alla lägen ett stenhårt nej på att studera mer än 150%?


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in