från sjuksköterska till djursjukskötare? - Forum

2012-05-21 15:13   Elin

Hej! Jag undrar om det finns möjlighet att först utbilda sig till sjuksköterska, och sedan använda den kunskapen till att bli djursjukskötare istället? Eftersom djursjukskötar utbildningen är så populär, och det finns så få platser. Så kan man först utbilda sig till sjuksköterska för människor, och sen kanske ta några kompletternade kurser och praktik på djursjukhus för att kunna jobba som djursjukskötare? Jag undrar också vilka andra jobb som finns på ett djursjukhus? Eftersom det på ett vanligt sjukhus för människor både finns undersköterskor, sjuksköterskor, och läkare. Tacksam för svar! Mvh Elin Mail: dexxahaxa@hotmail.com


RE: från sjuksköterska till djursjukskötare?
2012-07-27 16:04   LK

Har också funderat på detta. Jag tycker i alla fall att det borde kunna gå att bli sjuksköterska och sen kompletera med något. Det som skiljer sig mest antar jag är att anatomin och fysiologin inte är den samma på de man behandlar. I grunden är det juh samma yrke. De som finns på kliniker är väll mest veterinärer och sjuksköterskor men sen så finns det juh endel tandläkare och jobbar man med större djur finns det kanske en hovslagare/klövverkare. Har ingen koll men på vissa ställen kanske de har vanliga djurvårdare också. :)


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in