Behörighet till universitet - Forum

2015-08-31 17:40   Dennis
Hej Det är mitt första inlägg och här tänkte jag fråga några frågor. Det är så att jag är en kille och 19 år gammal. Jag har inte betyg från gymnasiet för att jag hoppade ut från gymnasiet på grund av min ålder och jag hade lite problem med familjen. Jag vill läsa på universitet och undrar hur det funkar på vuxenutbildning? hur ska jag göra? jag vill utbilda mig till systemutvecklare,programmerare mycket inom IT. Jag vill studera på Stockholm universitet på data - systemvetenskap kandidatprogrammet här är länken https://sisu.it.su.se/search/info/SYSDK undrar om jag kan läsa behörigheterna särskild behörighet och grundläggande på vuxenutbildning inom ett år? eller måste jag ta gymnasiexamen och det tar minst 2,5 år jag vill inte tappa så mycket tid för att jag redan har gjort det och för att läsa kursen engelska 6 måste jag klara först engelska 5 eller 4? kan ni vara snälla och svara på mina frågor tack.

RE: Behörighet till universitet
2015-10-20 17:32   em
Hej, det bästa är att boka tid med en studievägledare i din hemkommun, alternativt i din gamla skola. Tyvärr är jag ej så insatt i det nya gymnasiesystemet men tidigare har det iaf varit så att man kan läsa in behörigheten snabbare på komvux, vet tyvärr inte hur det funkar i dag. På komvux kan man välja klassrumsundervisning eller distansstudier eller en blandning av båda (flexstudier).
För att läsa eng 6 måste du ha läst både eng 4 & 5 med minst E i båda för att kunna börja läsa eng 6.

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in